E-book KLASSE
achtergrond
Logo AMG

Ankor Mennema Groep

Nederlands groothandelsbedrijf in ijzerwaren, gereedschappen en tuingereedschappen, leverend aan bouwmarkten als HUBO, Formido en Karwei.
Ontstaan uit de fusie van Ankor uit Den Haag en Mennema uit Ridderkerk, later opgegaan in de TerHoeven Groep uit Apeldoorn.

Projectmanager Verbeterproject
05-2006 – 12-2006

Vastgelopen warehouse managegement systeem op gang gebracht:
voorraad informatie verbeterd evenals werkprocessen op afdeling inkoop en daarmee leverbetrouwbaarheid verbeterd.

Ik heb Roel leren kennen als een zeer loyaal en betrouwbaar persoon, die in staat is gebleken om zich de bedrijfsprocessen snel eigen te maken, van een complexe groothandel (AMG).
Hij kan goed organiseren en wist binnen een korte tijd een team van mensen van buitenaf aan te trekken en daarmee de voorraadbetrouwbaarheid weer naar een normaal niveau te krijgen.
Heel fijn vond ik zijn manier van werken, die zeer professioneel was en naar binnen gericht. Telkens hield hij zich de spiegel voor en vroeg mij of hij nog voldoende bijdrage had.
Ik heb dat erg in hem gewaardeerd, evenals de klankbord gesprekken over diverse onderwerpen.


Rene de Vries
(Manager Operations - Ankor Mennema Groep BV)

Lees meer


Fusie van 2 groothandelsbedrijven


Ambitieuze plannen

De fusie van twee groothandelsbedrijven in gereedschap, tuingereedschap en ijzerwaren, Ankor in Den Haag en Mennema in Ridderkerk was de aanleiding om beide bedrijven samen te voegen tot één bedrijf, de Ankor Mennema Groep, dat gevestigd zou worden in het bestaande distributiecentrum van Mennema in Ridderkerk.

Distributie Centrum

De daadwerkelijke fysieke integratie werd zo goed mogelijk voorbereid door het bestaande distributiecentrum te voorzien van nieuwe conveyers, opslag systemen voor snellopende kleine artikelen shuttles en verdiepingsvloeren. Daarnaast werd het bestaande warehouse management systeem (WMS) vernieuwd en werd ook een vernieuwd ERP systeem ingevoerd.


Praktijk weerbarstig

Ondanks de goede voorbereiding aan de hardware kant, bleek de fysieke integratie in de praktijk bepaald niet smetteloos te verlopen: klanten werden te laat en verkeerd beleverd, en de hals over kop ingehuurde extra werknemers bleken niet in staat om de opgelopen achterstanden snel in te lopen – in tegendeel de achterstanden liepen verder op en keer op keer bleek de werkelijke voorraad fors af te wijken van de gegevens van het WMS. Op een gegeven moment was de situatie dusdanig verslechterd dat eigenlijk niemand meer wist hoeveel van welk artikel op welke plaats was opgeslagen – een onacceptabele situatie voor een groothandelsbedrijf dat klanten als Hubo, Formido tot de hare wil blijven rekenen.


Tijd voor rigoureuze actie

IJzerwaren

Als niemand meer weet hoeveel van welk artikel, waar is opgeslagen is er eigenlijk maar één oplossing: een zogenaamde “wall to wall” voorraad inventarisatie. Maar hoe doe je dat in een bedrijf dat zo’n 15.000 verschillende artikelen op voorraad heeft? Vaak worden dit soort voorraad tellingen in een weekeinde gedaan, zodat er geen bewegingen in de voorraad plaatsvinden en de telling in relatieve rust kan worden uitgevoerd. Maar 15.000 verschillende artikelen, variërend van losse spijkers en schroeven tot kruiwagens en elektrische machines, krijg je niet zomaar in een weekeinde geteld.


Wat dan?

Het bedrijf voor meerdere weken stilleggen was uiteraard geen optie, dus hebben we er uiteindelijk voor gekozen om parallel aan de doorgaande operatie, de voorraad inventarisatie uit te voeren. Dit betekende dat naast het bestaande personeel dat bezig was met orderpicken en aanvullen van de voorraden, er een aantal teams moest komen dat tegelijkertijd de voorraadtelling zou uitvoeren – bij de snellopende artikelen in de nachtelijke uren.


Aanpak

Ik heb daarop een zestal teams van jonge, goed opgeleide, goed gemotiveerde medewerkers ingericht, die de voorraadtelling hebben uitgevoerd – deels in de nachtelijke uren.

Daarbij was het belangrijk om eerst de goede teamleiders te vinden en te instrueren zodat zij enerzijds zelf goed begrepen hoe het tellen en verwerken van de resultaten in het on-line warehouse management systeem in zijn werk gaat, en anderzijds ook in staat zijn om deze instructies over te dragen aan hun teams van medewerkers.

Steeds werd elke voorraadpositie door twee koppels, onafhankelijk van elkaar geteld en on-line geregistreerd, waarbij rekening werd gehouden met eventuele voorraadbewegingen tussen de beide tellingen in. Was er een afwijking tussen de twee tellingen, dan werd door een derde koppel opnieuw geteld, zo nodig samen met de teamleider net zo lang totdat eenduidig was vastgesteld hoeveel artikelen er op die positie op voorraad lagen.

Stijgende lijn


De puzzelstukjes op hun plek

Het resultaat van deze aanpak was dat mijn teams in 6 weken tijd de gehele voorraad geteld hadden, zodat het WMS betrouwbare informatie leverde, de leverbetrouwbaarheid weer terugkwam op het gewenste niveau en ook het aantal fouten in de leveringen drastisch was teruggebracht.

logo

Verbinding tussen mens, techniek en organisatie

Vooral thuis in middelgrote industriële organisaties

mens

Mens

techniek

Techniek

Organisatie

Organisatie

© ResMutandis Algemene voorwaarden linkedin