Het gaat mis: een project loopt vast, de omgeving blijkt veranderd en de organisatie heeft niet meebewogen, resultaten zijn in een vrije val terecht gekomen...
In dit soort situaties gaat het om het aanpakken van problemen die snel en doeltreffend ingrijpen vragen: met de opdrachtgever vaststellen waar de pijn zit en welke ingreep het meest op zijn plaats is.
Vervolgens slagvaardig optreden.
Vaak zal al snel blijken dat de organisatie "ergens" iets gemist heeft.
Een organisatie die al jaren bestaat, is niet plotseling volledig de weg kwijt, hanteert compleet verkeerde processen of is totaal verkeerd georganiseerd.
Juist in crisissituaties is het zaak om vooral vast te houden aan waar de organisatie en haar mensen goed in zijn en tegelijkertijd goed in beeld te brengen waar de aansluiting gemist is.
In de kern volg ik ook hier 3 stappen:
Door deze aanpak blijkt vaak dat er behoefte is om "de rotte appel" te verwijderen, een project opnieuw op gang te brengen, een veranderingsproces in gang te zetten. Kortom, behoefte aan verandermanagement, het leveren van lijn- of overbruggingsmanagement of een projectmanager.
Meer weten over mijn aanpak?
Verbinding tussen mens, techniek en organisatie