(Momenteel onderdeel van de Prysmian Group)
Destijds Nederlands grootste producent van energie- en telecommunicatiekabel en installatiedraad.
Vestigingsresultaat dat al enige jaren een dalende lijn vertoonde, verbeterd:
In de loop van 1987 nam de directie van NKF Kabel het besluit om de vestiging in Delfzijl te sluiten. Aanleiding voor het besluit was een rapportage van McKinsey, waarin gesteld werd dat van de bestaande twee vestigingen er één te veel was. De ene vestiging in een oud pand, lag in het westen van het land, in Waddinxveen, ingeklemd tussen bebouwing en een riviertje, terwijl het daar erg lastig was om goed personeel te werven. Voordeel voor de vestiging in Waddinxveen was wel dat het hoofdkantoor van NKF Kabel daar ook gevestigd was.
De andere vestiging lag in Delfzijl, in een nieuw pand, met een jong en slagvaardig team, met volop uitbreidingsmogelijkheden en volop mogelijkheden om goed gekwalificeerd personeel te werven, nodig voor de productie van glasvezelkabel.Zeggen dat je jong en slagvaardig bent is één, maar het laten zien is spreekt veel meer tot de verbeelding. Die mogelijkheid was er: een paar jaar daarvoor was wel gesneden in het directe personeel, maar naar de indirecte organisatie was toen niet gekeken. Daar lagen dus kansen voor verdere verbetering.
Ik ben toen een project gestart om de ondersteunende afdelingen te stroomlijnen. Belangrijk daarbij was dat ik draagvlak heb weten te creëren door samen met de Ondernemingsraad op te trekken. Ik heb het onderzoek naar nut en noodzaak van de verschillende ondersteunende diensten en afdelingen dan ook samen gedaan met één van de leden van de ondernemingsraad. Daarbij heb ik bereikt dat de ondernemingsraad al bijna bij voorbaat zou instemmen met de resultaten van het onderzoek.
Het onderzoek bestond in feite uit een aantal kernvragen over de interne toeleveranciers:
Daarnaast heb ik ook gevraagd om ook de andere kant op te kijken:
Op deze manier kon ik alle ketens van interne klant/leveranciers in kaart brengen en de toegevoegde waarde ervan vaststellen.
Het resultaat van mijn onderzoek was enerzijds dat een aantal ondersteunende diensten zoals bewaking en catering uitbesteed konden worden en bij voorbeeld ook hele rapportagelijnen geëlimineerd en afdelingen samengevoegd, maar dat aan de andere kant er veel extra aandacht nodig was voor ondersteuning van het lagere kader, zoals trainingen in leidinggeven en het houden van functioneringsgesprekken.
Doordat er een groot draagvlak was binnen het lokale management en de ondernemingsraad, werden mijn aanbevelingen snel uitgevoerd en werden zowel kosten bespaard als prestatieverbeteringen in de productie gerealiseerd.
Mede dankzij mijn project: onderzoek naar de ondersteunende diensten en uitvoeren van verbeteringen is het besluit om de vestiging in Delfzijl te sluiten in 1990 herroepen. De vestiging in Waddinxveen werd gesloten en de productie van glasvezelkabel werd overgebracht naar Delfzijl. De vestiging in Delfzijl, intussen onder de vlag van Prysmian, bestaat nog altijd!
Verbinding tussen mens, techniek en organisatie
Vooral thuis in middelgrote industriële organisaties
Mens
Techniek
Organisatie