E-book KLASSE
achtergrond
Logo NedTrain

NedTrain

NedTrain is meer dan 175 jaar de specialist in onderhoud en service, reiniging en revisie van rollend materieel.
In de locatie Haarlem worden met name grote revisies en moderniseringen aan rijtuigen en treinstellen, schade herstellingen en revisies aan draai- en wielstellen uitgevoerd.

Senior Projectleider
04-2012 – 04-2015

Roel is een Projectleider die complexe projecten weet te realiseren binnen de gestelde kaders. Hij houdt het overzicht stevig in handen, signaleert tijdig en anticipeert bekwaam op de omstandigheden en voortgang.
Met zijn mensgerichte aanpak is hij in staat om in korte tijd grote groepen medewerkers tot een gemeenschappelijke prestatie te bewegen.


Jos Dittmar
(Fleet Manager NedTrain)

Lees meer

Project Manager Componentenbedrijf Tilburg
03-2010 – 12-2010

Voor Neitraco Rail een dubbelopdracht uitgevoerd bij het NedTrain Componenten Bedrijf in Tilburg:

Interim Project Manager Grote Schades
08-2008 – 12-2009

Binnen de afdeling Schadeherstel hadden wij een grote achterstand bij het herstellen van de grote schades. Verschillende projectleiders hadden zich al stukgebeten op deze klus. Roel heeft een geweldige prestatie geleverd door de achterstand compleet weg te werken. Sterk punt daarbij was dat Roel alle betrokkenen op een prettige manier aan elkaar wist te koppelen.

Dennis Tromp
(Hoofd Afdeling Schadeherstel NedTrain Haarlem)

Omwisselactie DM'90

Treinstellen retour

Eind 2012 kreeg NS een 20-tal dieseltreinen terug van een andere vervoerder, treinen die op grond van wettelijke eisen moesten worden ingezet in de dienstregeling, maar die in een slechte staat van onderhoud verkeerden en niet voldeden aan de eisen die NS aan haar treinen stelt. En dat terwijl NS ook de beschikking had over een 20-tal treinen die wel aan de eisen voldeden en ook in een goede staat van onderhoud verkeerden.

Omwisselactie

DM90 in de hal

Zo ontstond het idee om de goede hoofddelen van de eigen treinen te gebruiken om de teruggekomen treinen een grote onderhoudsbeurt (kleine revisie) te geven, en tegelijkertijd een aantal constructiewijzigingen door te voeren, zodat deze treinen volledig zouden voldoen aan de eisen van de NS. Door deze omwisselactie was een besparing op onderhouds- en leasekosten van ca. 5 miljoen euro per jaar te realiseren, mits de omwisselactie voldoende snel zou worden uitgevoerd.

Aanvankelijk zou dit project worden uitgevoerd in het NedTrain onderhoudsbedrijf te Onnen, maar plotseling bleek dat Onnen pas een jaar later zou kunnen starten met de uitvoering, waardoor de onderhouds- en leasekosten een jaar langer zouden doorlopen. De opdrachtgever was hierdoor zeer teleurgesteld en voelde zich in de steek gelaten door NedTrain en zag zich geconfronteerd met een slordige 5 miljoen euro aan extra kosten.

Als projectleider die al vaker goede resultaten voor NedTrain en NS had behaald, o.a. door mijn leiderschap, klantgerichtheid, creativiteit en het opzoeken van de grenzen van het haalbare, kreeg ik de opdracht om op zoek te gaan naar alternatieven om eerder te kunnen starten met de omwisselactie. Dit mede op basis van mijn ervaring in zowel projectmanagement als productiemanagement. Immers, de omwisselactie zou weliswaar projectmatig worden aangepakt, maar de daadwerkelijke uitvoering kwam neer op puur productie draaien.

Teamspirit en tevreden klant

DM90 in de hal

Uiteindelijk ben ik er met mijn team in geslaagd om een jaar eerder te starten met de uitvoering en om het project uit te voeren binnen het gestelde budget (van 5 miljoen euro) en binnen de afgesproken levertijd. Bijzonder was daarbij dat in mijn team een bijzonder goede teamspirit is ontstaan. Gevolg daarvan was bijvoorbeeld dat iemand die al 25 jaar niet meer wilde overwerken, nu spontaan zelf aangaf dat hij nu wel wilde overwerken om de klus op tijd af te ronden.

De klant was dan ook zeer tevreden, onder meer omdat we niet alleen de oorspronkelijke omwisselactie hebben uitgevoerd, maar binnen dezelfde planning ook nog eens alle treinstellen volledig hebben overgespoten, zodat we uiteindelijk treinen hebben opgeleverd die er als nieuw uitzagen. Toen de opdrachtgever zijn tevredenheid meldde op het intranet van NedTrain reageerde één van mijn monteurs met: “maar dit was ook een leuk project om te doen!”

logo

Verbinding tussen mens, techniek en organisatie

Vooral thuis in middelgrote industriële organisaties

mens

Mens

techniek

Techniek

Organisatie

Organisatie

© ResMutandis Algemene voorwaarden linkedin